Gør det nemt at finde firmajulegaven

For mange virksomheder er det en tidskrævende og administrativ tung opgave at arrangere indkøb af virksomhedens årlige julegaver til de ansatte. Ikke nok med at der skal udtænkes gaveidéer, så skal de bestilles, hvilket starter et større forhandlingsarbejde hos de grossister, der skal pakke, levere og kvittere.

Samtidig får de ansatte højere og højere forventninger til deres julegave, da flere undersøgelser viser, at det er et område, hvor virksomhederne bruger flere penge årligt. De ansatte ved derfor, der kommer en julegave, og de ved, den skal være ordentlig.

Derfor kan man ikke bare afskaffe julegaven

Selvom de ansatte ikke har krav på en julegave, kan det være farligt at udelade den ved udgangen af et arbejdsår.

Julegaven er nemlig lige så symbolsk, som den er faktisk. I klassisk organisationsteori taler Herzberg om de såkaldte motivations- og hygiejnefaktorer, der kan være med til at skabe trivsel og tilfredshed hos medarbejdere.

Vedligeholdelsesfaktorer er områder som sikkerhed i sin ansættelse og løn – og faktisk viser det sig, at disse områder ikke kan skabe motivation hos en medarbejder. De ansatte ved, at de kan få et nyt job og løn et andet sted, og de lader sig ikke motivere af en fast månedlig pengesum. Det er blandt andet også derfor, at lønforhøjelser ikke altid er nok til at få en medarbejder til at blive, når denne ”søger nye udfordringer”.

Selv en lille firmagave luner hos medarbejderne.

Motivationsfaktorer er derimod selvsagt det, der motiverer! Her er der tale om selve arbejdet, ansvar, præstation, status og anerkendelse!  Netop anerkendelse finder sted, når en kollega, eller allerhelst chef, roser en for et godt stykke arbejde eller gode resultater. Anerkendelse kan dog også finde sted på andre måder, som f.eks. i form af gaver.

Firmajulegaven er derfor rent faktisk en motivationsfremmende anerkendelse af medarbejderne, der implicit får at vide, virksomheden værdsætter dem, og gerne vil vise taknemmelighed i form af en gave.

Hvis man vil vise sin taknemmelighed som virksomhed, er gaven naturligvis nødt til at bære en vis status for at sende de rette signaler. Derfor skal gaven modtages flot, og medarbejderen skal have noget, han sætter pris på. Hos mange virksomheder formår man at imødekomme dette, og spare den administrative byrde, ved at give medarbejderne adgang til en gaveshop (læs mere her), hvorfra den ansatte selv kan vælge sin julegave.

På den måde får den ansatte anerkendelse og kan vælge en brugbar julegave, samtidig med at virksomheden ikke skal bruge unødvendig tid og ressourcer på gavebestillinger.

Som leder er årets firmajulegave naturligvis en oplagt mulighed for at takke for årets arbejdsindsats, inden de ansatte sendes på ferie. Heri ligger der en gylden mulighed for både at viser anerkendelse og skabe en ekstra relation mellem firma og medarbejder i en sund kultur.